keskiviikko 30. tammikuuta 2008

Neulekirja Ranskanmaalta.

Kävin kirjastossa. Lainasin Luce Smitsin kirjan Le tricot - techniques et modèles. Varsin kattava opus, jossa kerrotaan hyvin kuvin kaikki ranskalaisesta silmukoidenluonnista palmikoiden ja erilaisten hihojen tekoon. Olin kuitenkin hämmentynyt, kun näin, millaisia välineitä neuloja tarvitsee:

Suurin osa noista muovinpaloista on minulle tuiki tuntemattomia. Silmukkamerkkien funktion olen tosin oppinut täällä ollessani; edelleenkään en omista yhtäkään.
Yhtä kaikki, päätin heti kokeilla yhtä kirjan esittelemistä pintaneuleista yhteen velipojan tilkkupeiton tilkkuun. Totesin, että on kiva, kun on hyvät kuvat vaihtoehdoista ja yksinkertainen selvitys vieressä. Kokeilen nyt tätä hyvin yksinkertaista mutta silti hereilläpitävää "Les côtes perlées" -neuletta, jolle en tiedä suomennosta. Näin se kuitenkin menee:
Silmukoita oltava 5:llä jaollinen määrä +2.
1.krs: *2 n, 1 o, 1 n, 1 o*, 2 n
2. krs: *2 o, 3 n*, 2 o

1 kommentti:

Iirismaria kirjoitti...

No voi Laura, ehdottomasti meidän pitää molempien perustaa omat höpöttämöt, mikä mainio sana ja niin kuvaava! Mä olen kyllä tosi pahasti koukussa näihin käsitöihin...

Kerro mullekin, mihin sitä muovimerkkiä tarvitaan, mulla on hämärä aavistus, muttei mitään varmuutta. Liittyykö tää jotenkin pyöröön ja siihen vaikeuteen nähdä missä kierros vaihtuu?

Mä olen nyt keksinyt, että pitäis kutoa kesäksi joku edustav (myös töissä mahdollisesti pidettävä) puuvillaneule. Jos hihaton niin tarpeen siveä tai sitten joku jossa kiva aika iso kaula-aukko ja puolpitkät hihat. Sellainen joka menee kaikkien kivojen kesäkangashousujen kanssa. Ja voih, kyllähän malleja on. Huomasin kauhukseni tänään, että Siltavuorenpenkereellä, jossa nykyisin muka teen gradua on paitsi käsityökirjallisuus myös esim suuri käsityökerho -lehdet vuodesta viisi ennen kristusta. Musta ei varmaan koskaan tule maisteria.

Tuohon aikaongelmaan lisätäkseni, sun lista oli kattava, mutta siitä puuttui vielä se, että yleensä nää bloginpitäjä ihmeet myös myy omia tuotteitaan Etsyssä. Mistä aika kysyy hämmentynyt? Pitääkö ryhtyä käsityöyrittäjäksi?